Przypuszczalnie potrafisz wykonać wiele czynności. Jeśli jednak mógłbyś (mogłabyś) wybierać, to który rodzaj działalności bardziej Ci odpowiada?
W każdym numerze zadania wybierz jedną z dwóch możliwości („a” lub „b”) i zaznacz odpowiedź otaczając kółkiem właściwą literę na arkuszu odpowiedzi. W wyjątkowych przypadkach możesz nic nie wybrać lub wybrać obydwa rodzaje czynności.
numer pytania | odpowiedź „a” | odpowiedź „b” |
Hodować zwierzęta lub uprawiać rośliny. | Obsługiwać maszyny (np. wiertarkę, robot kuchenny, maszynę do szycia) | |
Opiekować się osobą chorą, dbać o przyjmowanie przez nią leków | Wykonywać wykresy, zestawienia, schematy lub proste programy komputerowe | |
Wyrażać na piśmie swoje myśli (pisać wiersze, opowiadania, pamiętniki) | Obserwować rozwój roślin i zwierząt | |
Wykonywać różne przedmioty, wyroby (np. z drewna, tkaniny, metalu, składników spożywczych) | Sprzedawać lub reklamować towary | |
Uczyć się języka obcego, tłumaczyć teksty | Mieć do czynienia z wydawnictwami artystycznymi o muzyce, plastyce, teatrze | |
Zajmować się zwierzętami | Tłumaczyć innym, jak mają coś zrobić | |
Organizować wystawę prac, konkurs recytatorski, dyskotekę, pokaz mody, wycieczkę | Obsługiwać sprzęt gospodarstwa domowego, pojazdy, maszyny | |
Udzielać rad i informacji | Bywać w teatrze, muzeum, na wystawie sztuki | |
Naprawiać różnorodne rzeczy (ubrania, sprzęt mechaniczno – elektryczny) | Wyszukiwać i poprawiać błędy w tekstach, tablicach, rysunkach | |
Prowadzić prace doświadczalne z biologii | Robić obliczenia, rachunki | |
Pracować w sadzie, ogrodzie, na działce | Analizować schematy budowy odbiorników radiowych i telewizyjnych, wykroje odzieży, przepisy kulinarne | |
Rozwiązywać zaistniałe między ludźmi konflikty | Wykonywać rysunki techniczne (sprawdzać je, korygować) | |
Robić zdjęcia artystyczne, malować, tańczyć | Przeprowadzać doświadczenia z roślinami | |
Naprawiać urządzenia i aparaturę medyczną | Nieść pomoc poszkodowanym w wypadku | |
Skrupulatnie wykonywać powierzoną pracę (opisy, pomiary, sprawozdania) | Wyrażać własne przeżycia przez rysunek, muzykę, wiersz | |
Wykonywać analizy laboratoryjne | Przyjmować i leczyć chorych, rozmawiać z nimi | |
Zmieniać wystrój, ozdabiać swoje otoczenie | Montować i naprawiać różne mechanizmy, przyrządy, maszyny (np. samochody, rowery) | |
Prowadzić wycieczki do teatru, muzeum, rajdy turystyczne, itp. | Dyskutować na tematy związane z architekturą i sztuką | |
Reperować uszkodzoną zabawkę, żelazko lub inny drobny sprzęt | Przerysowywać rysunki, napisy, mapy | |
Walczyć ze szkodnikami i chorobami roślin | Obsługiwać komputery, pisać na maszynie | |
Przebywać wśród ludzi, udzielać im pomocy i świadczyć drobne usługi | Składać rożne urządzenia, majsterkować | |
Planować wydatki, sporządzać bilans kosztów | Być na wsi i brać udział w zajęciach gospodarskich | |
Lepić z gliny lub modeliny | Wędrować i obserwować naturę | |
Porządkować notatki, dokumenty, rachunki | Czytać czasopisma i książki o tematyce technicznej | |
Zawierać nowe znajomości | Rysować, grać na instrumencie, deklamować |
I | II | III | IV | V |
1a 3b 6a - - 10a 11a 13b 16a - - 20a - - 22b 23b - | 1b 4a - 7b 9a - 11b 14a - 17b 19a - - 21a - - 24b | 2a 4b 6b 8a - - 12a 14b 16b 18a - - 21a - - - 25a | 2b 5a - - 9b 10b 12b 15a - - 19b 20b - 22a - 24a - | 3a 5b 7a 8b - - 13a 15b 17a 18b - - - - 23a - 25b |
P ……….. | T……………… | C………….. | D………….. | A…………. |
P: Człowiek – przyroda
Do tej grupy zalicza się zawody, w których praca wymaga kontaktu z przyrodą: zwierzętami, roślinami, z ich pielęgnacją, uprawą, hodowlą, a ponadto z różnymi zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie. Przykładowe zawody to: biolog, mikrobiolog, weterynarz, zootechnik, leśnik, rybak, rolnik, ogrodnik, sadownik, pszczelarz, hodowca zwierząt i inne. Zawody te wymagają zamiłowania do przyrody, poczucia odpowiedzialności, zdolności prowadzenia obserwacji, spostrzegawczości, dokładności, zrównoważenia oraz dużej sprawności fizycznej.
Przeciwwskazaniami, zależnie od zawodu i stanowiska pracy, mogą być: choroba reumatyczna, choroby dróg moczowych, skóry rąk, alergia, duża wada wzroku, duże skrzywienie kręgosłupa, zaburzenia równowagi, wady serca i inne.
T: Człowiek – technika
W grupie tej znajdują się zawody, w których praca związana jest z wydobywaniem i przetwarzaniem surowców, obróbką różnorodnych materiałów, produkcją dóbr materialnych, eksploatacją urządzeń. Będą to na przykład zawody, jak: mechanik pojazdów samochodowych, mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych, mechanik obróbki skrawaniem, elektronik, monter aparatury radiowo-telewizyjnej, elektromechanik, elektryk. Krawiec, kucharz, piekarz, ciastkarz, cukiernik, murarz, cieśla, stolarz, inżynier budowlany, inżynier mechanik, inżynier elektronik itp. W tej grupie zawodów wymagane są między innymi następujące cechy: dobra spostrzegawczość, umiejętność obserwacji, odpowiedzialność, zdolność koncentracji uwagi, opanowanie, dokładność, obowiązkowość.
Przeciwwskazaniami do wykonywania tych zawodów mogą być: wada wzroku, niedosłuch, zaburzenia równowagi, alergie skórne, wady serca, skrzywienie kręgosłupa i inne poważne schorzenia (jeśli występują – wskazana jest konsultacja lekarska).
C: Człowiek – Człowiek
Grupa ta obejmuje zawody związane z pracą wymagającą kontaktu z ludźmi, a więc wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność przebywania z interesantem, klientem, pacjentem, kontrahentem, wspólnikiem. Wymaga ona z reguły umiejętności łatwego kontaktowania się z ludźmi. Wskazane są również, między innymi pogodne usposobienie, takt, życzliwość, uczciwość, cierpliwość, dyskrecja, a także rozwaga i opanowanie. Będą to zawody związane z: nauczaniem, wychowaniem, usługami i handlem,opieką medyczną, udzielaniem informacji i porad, np.: nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, psycholog, adwokat, sędzia, sprzedawca, dziennikarz, kelner, menadżer, prezenter, radiowy i telewizyjny, stewardesa i inne.
Przeciwwskazaniami do wykonywania określonego zawodu mogą być: wada wymowy, niedosłuch utrudniający kontakt z otoczeniem, przewlekłe choroby skóry, widoczne zniekształcenia – zwłaszcza twarzy, zaburzenia równowagi, itp.
D: Człowiek – dane / system znaków
Grupa ta obejmuje zawody związane z posługiwaniem się systemem znaków i pojęć umownych, jak cyfry, znaki kartograficzne, znaki stenograficzne, kody, graficzne znaki językowe (np. litery), systemy oznakowania pojęć językowych naturalnych i sztucznych. Będą to zawody związane z naukami ścisłymi, niektórymi humanistycznymi, np.: informatyk, matematyk, fizyk, programista, ekonomista,astronom, tłumacz, kreślarz, kartograf, technik dokumentacji budowlanej, księgowy, korektor, itp. Wskazane cechy osobowości to: odpowiedzialność, samodzielność, zdolności organizacyjne, dokładność, dobra pamięć, umiejętność przewidywania, spostrzegawczość, systematyczność w działaniu, zdolność skupienia uwagi niezbędna do zapobiegania pomyłkom i błędom.
A: Człowiek – działalność artystyczna
W grupie tej znajdują się zawody związane z działalnością artystyczną: muzyczną, plastyczną, aktorsko – sceniczną, organizacją imprez artystycznych, z wykonywaniem wyrobów lub usług o charakterze artystycznym. Będą to takie zawody, jak np.: plastyk, rzeźbiarz, konserwator dzieł sztuki, muzyk, aktor, architekt, dekorator wnętrz, grawer, złotnik, zdobnik szkła, projektant odzieży, fotograf oraz wiele innych. Wskazane cechy osobowości to: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia artystyczna, wrażliwość na potrzeby ludzkie, wyobraźnia przestrzenna, twórcze myślenie, uzdolnienia artystyczne, uzdolnienia manualne,systematyczność, dokładność, rytmiczność i precyzja.
Przeciwwskazaniami do wykonywania niektórych zawodów mogą być między innymi: dla zawodów związanych z plastyką – wrażliwość na działanie środków chemicznych, daltonizm; dla zawodów powiązanych z muzyką – wada słuchu, brak słuchu muzycznego; dla zawodów związanych z teatrem – wada wymowy, choroby krtani i gardła.
Ankieta „Moje wartości”
Źródło: Zaplanuj swoją przyszłość – Planer kariery, Perspektywy, Warszawa 2001, oraz [w:] http://www.cen.uni.wroc.pl/Forum_SDS/Pliki_SDZ/6_ankieta_moje_wartosci_lic.pdf
Przeczytaj uważnie poniższe zdania prezentujące różne poglądy. Czytając oszacuj, w jakim
stopniu poniższe stwierdzenia pasują do ciebie. Każde stwierdzenie oceń według poniższej
pięciostopniowej skali:
0 – nie; 1 – raczej nie; 2 – przeciętnie;
3 – raczej tak; 4 – tak;
Przy każdym pytaniu wpisz odpowiednią dla swojej odpowiedzi liczbę punktów.
Nr |
Pytanie |
Punkty |
1 |
Lubię zadania, które mogę wykonywać samodzielnie, bez nadzoru i rozkazów. |
|
2 |
Szacunek i uznanie innych ludzi, to coś, o co warto walczyć w życiu. |
|
3 |
Ktoś, kto zarabia dużo to z pewnością szczęśliwy i zadowolony człowiek. |
|
4 |
Lubię organizować i kierować pracą innych osób. |
|
5 |
Brawa i oklaski, miejsce na podium to moje marzenia. |
|
6 |
Lubię wymyślać nowe rozwiązania, pomysły, projekty. |
|
7 |
Wdzięczność i radość innych ludzi, to dla mnie ogromna satysfakcja. |
|
8 |
Praca zawodowa musi dawać człowiekowi możliwość pełnego rozwoju osobowości. |
|
9 |
Życie rodzinne to absolutna baza i podstawa do osiągania satysfakcji w życiu. |
|
10 |
W wybranym przez siebie zawodzie chciałbym zostać prawdziwym ekspertem. |
|
11
|
„Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”, to maksyma, której staram się przestrzegać. |
|
12 |
Pragnę, aby moja praca była doceniana przez grono znajomych i rodzinę. |
|
13 |
Lubię drogie i luksusowe przedmioty. |
|
14 |
W grupie często przewodzę działaniom innych osób. |
|
15 |
Praca zawodowa musi dawać mi możliwość awansu i rozwoju. |
|
16 |
Być kreatywna i twórczą osoba to bardzo ważne w życiu człowieka. |
|
17 |
Lubię organizować pomoc dla innych ludzi. |
|
18 |
Nie wolno zmarnować w życiu tego, w co wyposażyła nas „matka natura”. |
|
19 |
Założenie rodziny, dbanie o jej dobro i bezpieczeństwo to dla mnie bardzo ważny cel w życiu. |
|
20 |
Rozwój nauki i wiedzy jest naczelnym zadaniem ludzkości. |
|
21 |
Staram się wykonywać takie zadania, które mogę wykonywać sama od początku do końca. |
|
22 |
Zawód, który wybiorę dla siebie powinien mieć duże uznanie społeczne. |
|
23 |
Pierwsze, o czym myślę wybierając zawód dla siebie, to ile będę w nim zarabiał. |
|
24 |
Zdecydowanie wolę rządzić niż być kierowanym przez innych ludzi. |
|
25 |
Jak bić się, to po to by wygrać, jak wspinać się, to na sam szczyt. |
|
26 |
Zawsze staram się szukać oryginalnych i niekonwencjonalnych rozwiązań. |
|
27 |
Często angażuję się w pracę związaną z pomocą innym ludziom. |
|
28 |
W wybranym przez siebie zawodzie muszę w pełni rozwinąć swoje możliwości. |
|
29 |
Chcę być ważną osobą w oczach mojej przyszłej rodziny. |
|
30 |
Jeśli się czymś interesuję, chce wiedzieć o tym wszystko. |
|
31 |
Samodzielna praca jest o wiele ciekawsza niż praca w grupie. |
|
32 |
Tytuły naukowe bądź zawodowe to cele, które warto zdobywać w życiu. |
|
33 |
W życiu pragnę być przede wszystkim niezależny finansowo. |
|
34 |
Jako gospodarz klasy potrafię sprawdzić się znakomicie. |
|
35 |
Ważne jest dla mnie widzieć rezultaty swojej pracy. |
|
36 |
Często próbuję rozwiązywać problemy, które inni uznali za niemożliwe do wykonania. |
|
37 |
Podziwiam zaangażowaną pracę wolontariuszy pomagającym innym ludziom. |
|
38 |
Bardzo istotna dla każdego człowieka jest realizacja swoich pasji. |
|
39 |
Mógłbym poświęcić ciekawą pracę zawodowa na rzecz szczęśliwego życia rodzinnego. |
|
40 |
Lubię zdobywać nowe informacje, fakty i poszerzać swoja wiedzę. |
|
Przepisz teraz uzyskane punkty do odpowiedniego miejsca w poniższej tabeli.
Nazwa grupy kompetencji
|
Nr pytania |
Nr pytania |
Nr pytania |
Nr pytania |
Suma |
I. Niezależność |
1 |
11 |
21 |
31 |
|
II. Uznanie społeczne |
2 |
12 |
22 |
32 |
|
III. Pieniądze |
3 |
13 |
23 |
33 |
|
IV. Władza |
4 |
14 |
24 |
34 |
|
V. Sukcesy |
5 |
15 |
25 |
35 |
|
VI. Pasja tworzenia |
6 |
16 |
26 |
36 |
|
VII. Pomoc innym |
7 |
17 |
27 |
37 |
|
VIII. Rozwój osobowości |
8 |
18 |
28 |
38 |
|
IX. Życie rodzinne |
9 |
19 |
29 |
39 |
|
X. Wiedza |
10 |
20 |
30 |
40 |
|
Test do samooceny
Źródło: opracowanie własne na podstawie materiałów Kliś. M., Nieciuński S., Poradnik Rozwój, problemy i zagrożenia z serii „Wybór Zawodu”, Kraków 2011 oraz [w:] http://www.pfrr.pl/file?path=attachment.path&id=mapka_zal_1_scenariusz_indywidualny.pdf
(stan na dzień 01.2017)
Celem tego testu jest samopoznanie. W teście zaznacz te zdania, z którymi się zgadzasz i które są zgodne z Twoimi opiniami i sposobem myślenia. Test ten należy wypełniać bez dłuższego zastanawiania się, przyjmując, że pierwsza myśl, jaka Ci przyjdzie do głowy jest najlepsza. Wykonanie testu pozwala na określenie trzyliterowego kodu.
1. Posiadanie silnego i zgrabnego ciała jest dla mnie ważną rzeczą.
2. Staram się dogłębnie zrozumieć rzeczy.
3. Muzyka, kolory, piękno każdego rodzaju może wpłynąć na moje usposobienie.
4. Ludzie wzbogacają moje życie i nadają mu sens.
5. Wierzę w siebie i w to, że mam wpływ na rzeczy.
6. Doceniam jasno określone kierunki działania, które dokładnie określają, co mam robić.
7. Potrafię budować, nosić wszystko sam, sam dawać sobie radę.
8. Mogę godzinami myśleć o czymś.
9. Doceniam piękne otoczenie. Kolory i formy znaczą dla mnie bardzo dużo.
10. Kocham towarzystwo.
11. Lubię rywalizację.
12. Muszę mieć najpierw uporządkowane zaplecze i dopiero potem rozpocząć pracę nad projektem.
13. Lubię pracować rękami.
14. Badanie nowych idei daje mi zadowolenie.
15. Zawsze poszukuję nowych sposobów, aby dać wyraz moim twórczym zdolnościom.
16. Doceniam możliwość dzielenia moich osobistych spraw z innymi.
17. To, że jestem najważniejszą osobą w grupie, daje mi zadowolenie.
18. Jest dla mnie sprawą honoru, by dbać o wszystkie szczegóły w mojej pracy.
19. Nie przeszkadza mi, że zabrudzę ręce w czasie pracy.
20. Wykształcenie jest dla mnie nieustającym procesem rozwijania i wyostrzania mojego sposobu myślenia.
21. Lubię ubierać się nietradycyjnie oraz próbować nowe kierunki mody i kolory.
22. Często wyczuwam, gdy jakaś osoba ma potrzebę rozmowy.
23. Lubię organizować ludzi i dawać im impuls do pracy.
24. Rutyna pomaga mi w ukończeniu pracy.
25. Lubię kupować rzeczy, które są punktem wyjścia do dalszej pracy.
26. Czasami mogę siedzieć godzinami i pracować nad rozwiązaniem problemów, czytać lub myśleć o życiu.
27. Potrafię wyobrażać sobie różne rzeczy.
28. Czuję się dobrze, kiedy zajmuję się innymi ludźmi.
29. Lubię, gdy dają mi kredyt zaufania w pracy.
30. Jestem podbudowany, wiedząc, że dobrze i starannie rozwiązałem powierzone mi zadanie.
31. Chciałbym najchętniej być sobą i wykonywać rzeczy praktyczne, pracować rękami.
32. Chętnie czytam książki na każdy temat, który budzi moją ciekawość.
33. Uwielbiam wypróbowywać nowe, kreatywne pomysły.
34. W sytuacji, gdy mam jakieś problemy z innymi, preferuję rozmowę i znalezienie rozwiązania.
35. Żeby osiągnąć sukces, należy mierzyć wysoko.
36. Lubię sytuacje, które wymagają ode mnie podejmowania decyzji i brania na siebie odpowiedzialności.
37. Lubię zużywać masę czasu na dyskusje.
38. Analizuję dany problem gruntownie, zanim podejmę działania.
39. Lubię zmieniać otoczenie tak, aby uczynić je czymś innym i specjalnym.
40. Kiedy jest mi przykro, znajduję przyjaciela, by z nim porozmawiać.
41. Kiedy proponuję plan, wolę żeby inni zajmowali się szczegółami.
42. Zwykle jestem zadowolony z miejsca, gdzie przebywam.
43. Pracowanie na świeżym powietrzu dostarcza mi nowego zasobu energii.
44. Bez przerwy zadaję pytanie „dlaczego?".
45. Podoba mi się, że moja praca jest wyrazem mojego nastroju i uczuć.
46. Lubię znajdować sposoby pomagania ludziom, by byli bardziej ludzcy wobec siebie.
47. Branie udziału w podejmowaniu ważnych decyzji jest dla mnie niezmiernie ciekawe.
48. Zawsze cieszę się, gdy ktoś inny przejmuje kierownictwo.
49. Lubię, gdy moje otoczenie jest proste i praktyczne.
50. Roztrząsam problem, dopóki nie znajdę odpowiedzi.
51. Piękno natury porusza coś ukrytego we mnie.
52. Bliskie stosunki z innymi są dla mnie ważne.
53. Lepsze stanowisko i awans są dla mnie ważne.
54. Efektywność to coś dla mnie - pracować określoną ilość godzin każdego dnia.
55. Dla uniknięcia chaosu potrzebny jest silny system z ustalonym prawem i porządkiem.
56. Książki zmuszające do myślenia zawsze poszerzają moje horyzonty.
57. Bardzo cieszę się z możliwości pójścia na wystawę, do teatru czy do kina.
58. „Nie widziałem cię długi czas powiedz, co u ciebie?”.
59. Niezmiernie ciekawą rzeczą jest możliwość wpływania na innych ludzi.
60. Kiedy przyrzekam, że coś zrobię, wykonuję to do najdrobniejszego szczegółu.
61. Solidna, fizyczna i twarda praca nikomu nie zaszkodzi.
62. Chciałbym nauczyć się wszystkiego co jest dostępne o tematach, które mnie interesują.
63. Nie chcę być jak inni. Wolę robić rzeczy inaczej.
64. „Powiedz mi, jak ci mogę pomóc".
65. Jestem gotów podjąć ryzyko, by kontynuować sprawy.
66. Lubię jasne i precyzyjne linie postępowania, kiedy coś zaczynam.
67. Pierwsze, co widzę w samochodzie, to dobry silnik.
68. Ludzie działają stymulujące na mój intelekt.
69. Kiedy czymś się zajmuję, mam tendencję do zapominania o całym świecie.
70. Martwi mnie, że jest tylu ludzi w naszym społeczeństwie, którzy potrzebują pomocy.
71. Zabawnie jest podsuwać innym ludziom pomysły.
72. Nie znoszę, kiedy ktoś zmienia metodę, kiedy kończę pisanie swojej pracy.
73. Zwykle znajduję wyjście w sytuacjach „podbramkowych".
74. Nawet samo czytanie o odkryciach jest ciekawe.
75. Lubię robić happeningi.
76. Zawsze staram się, jak mogę, by okazać uwagę ludziom, którzy wyglądają na samotnych i bez przyjaciół.
77. Lubię handlować.
78. Nie lubię robić rzeczy, które nie są zatwierdzone.
79. Sport jest ważny, jeśli ciało ma być zdrowe.
80. Sposób funkcjonowania natury budził zawsze moją ciekawość.
81. Zabawnie być w dobrym humorze i robić coś niezwyczajnego.
82. Sądzę, że ludzie w głębi duszy są dobrzy.
83. Jeśli nie daję sobie rady za pierwszym razem, rozpoczynam jeszcze raz z nową energią i entuzjazmem.
84. Cenię wysoko sytuacje, kiedy wiem, czego inni ode mnie oczekują.
85. Lubię rozłożyć rzeczy na czynniki pierwsze, by zobaczyć, czy dam sobie radę.
86. „Nie denerwuj się, możemy przemyśleć sprawę i zaplanować następny krok."
87. Byłoby mi trudno wyobrazić sobie moje życie bez pięknych rzeczy wokół mnie.
88. Często tak się dzieje, że inni przychodzą do mnie, by opowiedzieć o swoich problemach.
89. Zwykle nawiązuję kontakt z ludźmi, którzy mogą pokazać mi drogę do nowych możliwości.
90. Nie potrzebuję dużo, by być szczęśliwym
INTERPRETACJA:
Realistyczny typ osobowości zawodowej Człowiek prezentujący realistyczny typ osobowości zachowuje się w pracy w sposób konkretny, rzeczowy, praktyczny. Kieruje się zdrowym rozsądkiem, ceni wartości przydatne w życiu codziennym, w tym korzyści materialne, status społeczny, odwagę, siłę charakteru, władzę. Charakteryzuje go bezpośredni i szczery sposób zachowania się, wytrwałość i konsekwencja w realizacji podejmowanych zadań. Polega na samym sobie, jest gospodarny, raczej mało towarzyski, niewiele obchodzą go sprawy ogólnospołeczne. Nie lubi wgłębiania się w teorie i prowadzenia spekulacji umysłowych. Wyróżnia się wśród innych ludzi zdolnościami oraz umiejętnościami praktycznymi. Lubi manipulować urządzeniami, posługiwać się narzędziami i przedmiotami, ale także opiekować się zwierzętami i zmagać z naturą (w tym wykonywać prace wymagające dużego wysiłku i osobistej jawności) pod warunkiem jednak, że wykonuje czynności, które już wcześniej w dostatecznym stopniu opanował. Interesuje się wydobywaniem i przetwarzaniem surowców, oraz pracami wykonywanymi przez rzemieślników, robotników, rolników, hodowców i ogrodników, leśników. Odpowiadają mu zawody tokarza, elektryka, mechanika, stolarza czy kierowcy oraz profesje rolnicze, zootechniczne, leśnicze, pożarnicze, chroniące ludzkie mienie itp.
Badawczy typ osobowości zawodowej. Ludzie reprezentujący typ badawczy cenią przede wszystkim wartości poznawcze. Charakteryzuje ich umysłowa niezależność, a zarazem zdolność precyzyjnego opisywania oraz chłodnego i racjonalnego analizowania oraz wyjaśniania rzeczywistości. Potrafią wcześniej niż inni dostrzec rzeczywiste problemy występujące w świecie, trafniej je sformułować w formie pytań, bardziej dociekliwie niż inni analizować i rozważać oraz twórczo rozwiązywać. Wnikliwie studiują osiągnięcia nauki, a zarazem odnoszą się do nich krytycznie, ufając wyłącznie twierdzeniom w pełni racjonalnym, opartym na danych poznawczo-obiektywnych. Są skłoni wykonywać prace wymagające dużej dozy samodzielności, autorefleksji i autokrytycyzmu. Przy czym pociąga ich prowadzenie obserwacji naukowych, rozważań metodologicznych i teoretycznych, w tym abstrakcyjnych analiz matematycznych i technicznych. Mają świadomość, że są osobami zdolnymi, inteligentnymi, umiejącymi pracować systematycznie i metodycznie, natomiast w zasadzie nie interesują się walką o przywództwo, sprawowaniem władzy czy obejmowaniem stanowisk kierowniczych. Najbardziej odpowiadają im zawody wymagające ustawicznego samokształcenia oraz prowadzenia pogłębionych, racjonalnych osobistych dociekań, takie jak np.: pracownicy naukowo-badawczy, analitycy, biolodzy, biochemicy, chemicy, fizycy, programiści, astronomowie, socjolodzy, statystycy, geografowie, farmaceuci, meteorolodzy, filozofowie, matematycy, politolodzy.
Artystyczny typ osobowości zawodowej Jednostki prezentujące artystyczny typ osobowości zawodowej wyróżniają się skłonnością do obcowania ze sztuką oraz dążeniem do pomnażania i tworzenia piękna. Cenią zdarzenia, zjawiska oraz przedmioty charakteryzujące się wysokimi walorami estetycznymi i artystycznymi. Lubią nie tylko otaczać się dziełami oryginalnymi i samodzielnie je tworzyć, w tym zajmować się muzyką czy literaturą, ale także kreować i rozwijać nowe pomysły. Okazują się niezależni i odkrywczy w wyrażanych spostrzeżeniach i wypowiadanych sądach, a przy tym są spontaniczni i ekspresywni. Mają skłonność do analizowania przeżyć innych osób, oraz wgłębiania się w samych siebie, reagując przy tym intuicyjnie a zarazem wrażliwie i delikatnie. Wyróżniają się szczególnymi talentami, zdolnościami plastycznymi, dramaturgicznymi, językowymi czy innymi niezbędnymi do uprawiania i zajmowania się sztuką. Mówi się o nich, że są osobami niezorganizowanymi czy nawet niepoukładanymi, a przy tym idealistami. Nie lubią pracy biurowej, zajęć powtarzających się oraz wymagających rutyny. Preferują zawody twórcze: muzyków, dyrygentów, malarzy, projektantów mody, architektów, aktorów, tancerzy, plastyków, fotografów, wizażystów, grafików, ilustratorów pism itp. Społeczny typ osobowości zawodowej
Typ
społeczny osoby o tym typie lubią utrzymywać bliskie kontakty
z innymi ludźmi, komunikować się z nimi, otaczać ich troską i
opieką. Są skłonni udzielać pomocy, doradzać, informować,
wyjaśniać, wychowywać, pielęgnować, leczyć. Wyróżniają się
zdolnością rozumienia punktu widzenia partnerów, słuchania ich,
wczuwania się w to, co przeżywają oraz stosownego empatycznego
reagowania i innymi kompetencjami sprzyjającymi kontaktom
międzyludzkim. W życiu kierują się wartościami etycznymi, w tym
w szczególności dobrem innych ludzi, nieraz stając się dla
nich niezawodnym oparciem. Są ciekawi spraw nurtujących całą
wspólnotę, stąd włączają się w dyskusję nad problemami oraz
podejmują próby ich efektywnego rozwiązywania, przejawiając przy
tym skłonność do inicjowania i podejmowania działań
prospołecznych. W kontaktach z innymi ludźmi okazują poczucie
taktu, są zdolni przedkładać potrzeby ogólne nad własne,
charakteryzują się umiejętnościami niezbędnymi do prowadzenia
negocjacji, zapobiegania i łagodzenia konfliktów oraz sprawowania
władzy. Wybierają zawody pedagogiczne, pielęgniarskie, lekarskie,
ratownicze, trenerskie, pracowników socjalnych, terapeutów,
logopedów, masażystów, kelnerów itp. Nie odpowiada im natomiast
praca naukowa, inżynieryjna i techniczna, a także profesje
wymagające wysokich kompetencji manualnych.
Inicjator - wyróżnikiem zachowania się jednostek reprezentujących ten typ jest dążenie do sukcesów. W trakcie realizacji założonego, wyznaczonego sobie celu ekonomicznego lub politycznego, potrafią kierować innymi ludźmi, a często także ustawiać ich w sposób dla siebie wygodny – manipulować nimi. Są skłonne „pociągać za sznurki”, lubią posiadać wpływy, znajdują upodobanie w sprawowaniu władzy. Nudzi ich natomiast zajmowanie się nauką, rozważanie kwestii nieistotnych z praktycznego punktu widzenia, abstrakcyjnych, ogólnych, wyłącznie teoretycznych. Są energiczni, optymistyczni, w życiu społecznym dominujący, towarzyscy, ambitni, impulsywni, skłonni do kierowania się przyjemnością. Wykazują wysokie poczucie własnej wartości, zazwyczaj oparte na głębokim, osobistym, potwierdzającym się w praktyce przekonaniu, że potrafią osiągać ambitne cele, są przy tym lubiani, prezentują też zdolności krasomówcze. Sprawdzają się jako organizatorzy życia społecznego, w tym menedżerowie biznesu i politycy. Szczególnie odpowiada im praca w charakterze adwokatów, prokuratorów, doradców, agentów ubezpieczeniowych, po-średników handlowych, zwierzchników wewnętrznych jednostek organizacyjnych oraz kierowników przedsiębiorstw.
Osoby prezentujące tradycyjny typ osobowości zawodowej są dobrze zorganizowane i rozważne. W pracy potrafią się kontrolować, zachowują się konformistycznie, są lojalne i posłuszne, okazują się systematyczne i wydajne. Unikają sytuacji niejasnych i niedookreślonych, improwizowanej aktywności zawodowej, postępowania, w którym strategia działania okazuje się sprecyzowana w niedostatecznym stopniu. Lubią pracować w sposób uporządkowany, zarabiać pieniądze i oszczędzać. Odnoszą sukcesy w biznesie, a mimo to zmagają się z kompleksami. Ujawniają szczególne zdolności niezbędne do wykonywania pracy biurowej, w tym nierzadko wysokie kompetencje obliczeniowe oraz umiejętność dokładnego wykonywania instrukcji. Unikają konfliktów, są subordynowani, praktyczni, dobrze zorganizowani. Odpowiada im praca w administracji, w zawodach urzędników, statystyków, scenografów, notariuszy, radców prawnych, archiwistów, agentów celnych, agentów ubezpieczeniowych, księgowych, rachmistrzów itp.
MOJE PASJE <<- zobacz! ;)