Pedagog specjalny jest nauczycielem, diagnostą i terapeutą uczniów o szerokim spektrum niepełnosprawności.
Pedagog specjalny powinien posiadać wiele ważnych cech i umiejętności, jak:
- odznaczać się dużym optymizmem i cierpliwością, gdyż w pracy z niepełnosprawnymi wszelkie postępy wymagają czasu, często są odroczone, a cierpliwy pedagog pracuje w taki sposób, aby zapobiegać zniechęcaniu się dziecka,
- stwarzać swobodną i pogodną atmosferę, która wyzwoli w uczniu chęć brania udziału w zajęciach rewalidacyjnych,
- wzbudzać inicjatywę ucznia i chęć samodzielnego działania,
- wzmacniać! wzmacniać! wzmacniać! poprzez pochwały, nagrody i docenianie najdrobniejszych sukcesów,
- mieć kilka intuicyjnych cech, tj. : empatię, wyrozumiałość, wrażliwość na potrzeby innych,
- reprezentować właściwą postawę wobec osób niepełnosprawnych, czyli wyjątkową przychylność dla dzieci niepełnosprawnych, które często tracą wiarę we własne siły i możliwości.
ZADANIA:
Współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami. | Współpraca ma dotyczyć: 1) rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności (według ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami) 2) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia:
3) rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów, 4) określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia; |
współpraca z zespołem mającym opracować IPET | Współpraca dotyczy nie tylko opracowania, ale też realizacji programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dotyczy to także zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów | Wsparcie ma dotyczyć:
|
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Dotyczy pomocy dla:
|
współpraca z innymi podmiotami | Ma ona odbywać się w zależności od potrzeb. Pedagog specjalny będzie współpracował z:
|
przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej | Propozycje mają dotyczyć doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie ww. zadań. |
MOJE PASJE <<- zobacz! ;)