Osoby
borykające się z problemami na pewno nie raz słyszały o tym, że
mogą (powinny) skorzystać z terapii. Zastanawiasz się, czym w
zasadzie jest terapia?
Terapia
to proces spotkania z terapeutą w celu rozwiązania problematycznych
zachowań, przekonań, uczuć, problemów lub reakcji
somatycznych (objawów cielesnych). Dzięki terapii prawdopodobnie
zniwelujesz bolesne odczucia oraz poprawisz jakość życia.
Tak
naprawdę, nikt nie
jest w stanie dokładnie powiedzieć, jak będzie wyglądał Twój
proces terapii, ale niezależnie od tego, czy jest to terapia
indywidualna czy grupowa, Twoja relacja z terapeutą jest zawsze
poufna.
Przykłady:
1)
Terapia Tomatisa: Sześćdziesiąt
lat temu francuski otolaryngolog, neurolog i foniatra – Alfred
Tomatis opracował program stymulacji mózgu. Jest to
terapia edukacyjna wykorzystująca stymulację układu nerwowego
poprzez bodźce docierające bezpośrednio do ucha w celu
kształtowania uwagi słuchowej, czego efektem jest poprawa
funkcjonowania w różnych sferach. Terapia ta jest wykorzystywana u
dorosłych i u dzieci. Gdy zaburzona jest komunikacja pomiędzy
uchem a mózgiem, zaburzona jest też relacja między słuchaniem a
komunikowaniem się. W konsekwencji mamy do czynienia z utratą
pewności siebie, wiary we własne możliwości, a to potęguje
problemy z komunikacją i procesem uczenia się. Bardzo często
terapię Tomatisa wykorzystuje się także w celu poprawy
samopoczucia, relaksu i odprężenia. Terapia Tomatisa wskazana
jest w przypadku: zaburzenia ze spektrum autyzmu, nadpobudliwość
psychoruchowa, dysleksja, opóźniony
rozwój mowy, zaburzenia przetwarzania sensorycznego, problemy
w nauce szkolnej, problem ze skupieniem uwagi, jąkanie, słaba
przyswajalność języków obcych, drażliwość, stres, depresja.
2) Trening
Umiejętności Społecznych (TUS): jest
podstawową terapią dla osób z zespołem Aspergera. To
trening umiejętności społecznych. Program zajęć terapeutycznych
obejmuje zazwyczaj naukę dziesięciu podstawowych umiejętności:
zawierania znajomości, słuchania, pytania, odmawiania, inicjowania
rozmowy, dyskutowania, reagowania na krytykę, wyrażania krytyki,
radzenia sobie z uczuciami (ich rozróżnianie) oraz mówienia
komplementów. Zajęcia terapeutyczne prowadzone są najczęściej w
kilkuosobowych grupach, ponieważ interakcje z rówieśnikami
umożliwiają zdobywanie w/w doświadczeń społecznych. Można
jednak prowadzić je również indywidualnie, pracując w parze. TUS
wpływa pozytywnie na kompetencje społeczne i komunikacyjne, emocje,
poczucie tożsamości i własnej wartości oraz samoocenę i pewność
siebie.
3) Trening
EEG Biofeedback: jest on
nieinwazyjną metodą wykorzystującą zdolność mózgu do
bioregulacji i samouczenia się w celu poprawienia jego funkcji. Za
pomocą dwóch współpracujących ze sobą zestawów komputerowych
obrazowana i modulowana jest czynność bioelektryczna mózgu. Mózg,
w ramach swojej aktywności, wytwarza różne zakresy fal
elektromagnetycznych. Zarówno niedobór, jak i nadmiar fal o pewnych
częstotliwościach może mieć wpływ na adekwatne wykonywanie
niektórych czynności. W ramach treningu pacjent, wyłącznie za
pomocą koncentracji swoich myśli, wykonuje różnorodne zadania w
programie przypominającym grę komputerową. Polecenia są odbierane
bezpośrednio na poziomie decyzji mózgu, a trenujący uczy się, jak
pozytywnie zmieniać wzorce wytwarzanych fal w mózgu – wzmacniać
pożądane i hamować niepożądane. Dzięki plastyczności mózgu
tworzą się nowe połączenie nerwowe i uaktywniają się komórki
nerwowe. Zaobserwowano poprawę funkcji poznawczych oraz wzrost
ilorazu inteligencji (IQ) średnio o 9 punktów u osób z Zespołem
Aspergera, którzy stosowali tę metodę.
4) Metoda
Ruchu Rozwijającego (MRR) Weroniki Sherborne: ideą
tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem
wspomagania rozwoju psychoruchowego, społecznego oraz emocjonalnego.
Poprzez ruch rozwijana jest świadomość własnego ciała i
usprawniania ruchowego, świadomość przestrzeni i działania w
niej, umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i
nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Program terapeutyczny
obejmuje cztery grupy ćwiczeń: ćwiczenia prowadzące do poznania
własnego ciała, ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i
poczucie bezpieczeństwa, ćwiczenia ułatwiające nawiązanie
kontaktu i współpracy z grupą, jak i ćwiczenia twórcze. Zajęcia
z wykorzystaniem MRR przynoszą największe korzyści, gdy odbywają
się w formie zajęć grupowych. Dziecko podczas zabawy uczy się
współpracować, zdobywa zaufanie do siebie i innych, przeżywa
radość i dzieli ją z innymi, co jest niezwykle ważne w
nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów społecznych.
5) Terapia
mowy: stosowana u osób z
Zespołem Aspergera, gdzie celem terapii jest kształtowanie
sprawności komunikacyjnej rozumianej jako umiejętność
posługiwania się językiem w różnych sytuacjach życia
społecznego. Ćwiczenia obejmują kształtowanie umiejętności
doboru środków językowych do możliwości odbiorcy oraz do
funkcji, jaką pełni on w społeczeństwie, kształtowanie
umiejętności osiągania celu wypowiedzi, na którą składają się
umiejętność językowego przekazywania emocji oraz realizowania
aktów woli. Istotną rolę odgrywają ćwiczenia z
zakresu inicjowania, podtrzymywania i zakończenia konwersacji w
sposób społecznie akceptowany. Terapia mowy obejmuje także
ćwiczenia płaszczyzny suprasegmentalnej języka (akcent, intonacja,
rytm). Nieodłączny element terapii stanowi kształtowanie
komunikacji niewerbalnej, czyli nawiązywanie kontaktu wzrokowego,
odczytywanie gestów oraz mimiki twarzy, uzewnętrznianie własnych
emocji.
6)
Terapia ręki: z
różnych przyczyn – często zdrowotnych – praca i umiejętności
naszych rąk mogą zostać zahamowane. Bywa tak np. przy
uszkodzeniach mózgu, przy nieprawidłowej budowie ręki lub
w wyniku złych nawyków, niepełnosprawności intelektualnej albo
skutków przebytych chorób. Wówczas wskazana jest stymulacja,
którą jest właśnie terapia ręki. Ma ona za zadanie
naukę i doskonalenie różnych czynności i ruchów. Przy takiej
pracy bezwzględnie należy pamiętać o tym, aby w toku
ćwiczenia nie można wykluczyć udziału całego
ciała. Współpraca pomiędzy wszystkimi elementami przynosi
największe efekty terapeutyczne, uczy stabilizacji całego ciała
przy jednoczesnej pracy wskazanej kończyny. Wskazaniem
do terapii ręki są: problemy
z koordynacją pracy obu rąk, problemy z samoobsługą
(np. ubieranie się, zapinanie guzików), nieadekwatne
dostosowanie siły do wykonywanej czynności, zaburzenia
sprawności grafomotorycznej (dziecko nie lubi albo też nie
umie wycinać, rysować, malować, ma niedokładne i niestaranne
pismo, ma trudności w trzymaniu kredek czy ołówka,
przedmioty wypadają mu z dłoni lub przebijają kartkę
pod ich naciskiem), trudności z koncentracją, nieprawidłowa
postawa ciała, zaburzenia koordynacji oko–ręka, zbyt
wolne lub zbyt szybkie tempo wykonywania różnych czynności
manualnych, co prowadzi do niestaranności, zaburzenia napięcia
mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała.
7)
Bajkoterapia: jest
metodą leczenia lub terapeutycznego wsparcia z użyciem
odpowiednio wyselekcjonowanej literatury. Może także
wspierać osobisty rozwój jednostki. Polega
na ukierunkowanym czytaniu odpowiednio
wybranej literatury oraz omawianiu jej pod kątem
potrzeb uczestnika zajęć. Stosuje się ją zarówno we
wwspieraniu dzieci i dorosłych w trudnych dla nich
sytuacjach, takich jak: przeżywanie traumatycznych
sytuacji, w chorobie i podczas powrotu do
zdrowia, celem uzmysłowienia norm społecznych, a
także w celu poprawy sytuacji życiowej. W bajkoterapii
wykorzystuje się nie tylko tradycyjne bajki,
ale w szczególności tzw. bajki terapeutyczne, pisane
według pewnego schematu. Bajkoterapia polega nie tylko na czytaniu,
lecz także na pisaniu przez siebie bajek. Bajki terapeutyczne
mogą być wykorzystywane w chwili pojawienia się konkretnego
problemu, jak również profilaktycznie w
celu zapobiegania sytuacjom kryzysowym. Bajkoterapia ma szerokie
zastosowanie, gdyż jest dobra tak samo dla dzieci, jak i dla
dorosłych. W przypadku osób dorosłych są to
opowiadania mające ułatwić odkrywanie informacji o nas samych.
Często pomagają uzmysłowić sobie prawdę o wyuczonych
(negatywnych, szkodliwych) mechanizmach, którymi dorośli posługują
się w życiu. Bohaterami bajek terapeutycznych
dla dorosłych targają te same wątpliwości i doświadczają oni
tych samych krzywd. Bajki terapeutyczne dla dorosłych mają pomagać
odkrywać swoje emocje. Historie te nie wydają się opisem naszego
życia, lecz wskazaniem problemów lub błędów, jakie każdy może
popełniać.
8)
Muzykoterapia: potwierdzona
badaniami medycznymi, muzycznymi i psychologicznymi. W Polsce na
przełomie lat 50 i 60-tych badania te prowadzili lekarze: filozof
medycyny prof. Julian Aleksandrowicz oraz psychiatra prof.
Stanisław Cwynar. Jednocześnie,
wpływ
leczniczy muzyki na
człowieka analizował
muzyk, kompozytor i pedagog – prof. Tadeusz Natanson. To
właśnie on stał się twórcą muzykoterapii polskiej poprzez
założenie w 1972 roku Zakładu Muzykoterapii na Wydziale
Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki we
Wrocławiu.
Badania
tych
i wielu innych badaczy
wykazały, że muzyka wywołuje u człowieka emocje oraz wpływa
na
reakcje wegetatywne organizmu (częstość
akcji serca, częstotliwość oddechu, napięcie mięśniowe, opór
skóry i podstawowa przemiana materii). Muzykoterapia
ma działanie psychoterapeutyczne, ogranicza się jednak do pracy nad
problemami związanymi z emocjami lub jakimś rodzajem
niepełnosprawności, ale
zdecydowanie
nie
jest treningiem
audio-psycho-fonologicznym Tomatisa
czy Indywidualną Stymulacją Słuchową Johansena (IAS), chociaż
obydwie
metody wykorzystują przefiltrowane nagrania muzyczne.
Uczestnik
muzykoterapii
NIE MUSI
posiadać
słuchu
muzycznego, gdyż
muzyka stanowi jedynie narzędzie terapeutyczne. Muzykoterapia
polecana jest dzieciom
w wieku przedszkolnym i
w
wieku szkolnym, młodzieży,
młodym
dorosłym,
osobom
dorosłym,
seniorom,
osobom
przewlekle chorym,
osobom
niepełnosprawnym,
osobom
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Zespół Aspergera, Całościowe
Zaburzenie Rozwoju), osobom
cierpiącym
na nerwicę i depresję, przemęczonym,
zmagającym
się z kryzysem, nie przystosowanym
społecznie lub nie posiadającym umiejętności społecznych, a
także osobom
wycofanym
społecznie.
Muzykoterapię zaleca się również jako profilaktykę osobom
pragnącym utrzymywać dobrą jakość swojego życia.